به وبسایت رسمی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی خوش آمدید
تعامل با راهنمایان، جستجوی راهنما، جستجوی اطلاعات
تعامل با راهنمایان، جستجوی راهنما، جستجوی اطلاعات
اساسنامه انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری خراسان رضوی
فصل یکم - کلیات
ماده 1 - هدف:
به استناد ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای آییننامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز میباشد، این انجمن صنفی تشکیل می گردد.
ماده 2 - حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی:
نام - انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری خراسان رضوی که در این اساسنامه به اختصار انجمن صنفی نامیده میشود.
حوزه فعالیت انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی خراسان رضوی و محل استقرار دفتر مرکزی آن در استان خراسان رضوی شهرستان مشهد میباشد.
تبصره - هیئت مدیره میتواند هر زمان که ایجاب نماید، نشانی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا، از طریق وبسایت رسمی انجمن، به طور کتبی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز منعکس نماید.
ماده 3 - وظایف اساسی و عام انجمن صنفی:
1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستههای مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینههای مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
2- برنامهریزی و پیگیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو.
3- تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهیهای لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا.
4- تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات نارساییهای اقتصادی، مهارتی، افزایش بهرهوری و ارائه پیشنهادات به اعضا، مدیران و مسئولان مربوط.
5- جمعآوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتها.
6- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمکهای مالی داوطلبانه اعضا.
7- همکاری در جهت تاسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی و صندوق قرض الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
8- همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
9- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای اعضا از طریق ارائه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.
10- خرید، فروش و تملک املاک منقول و غیرمنقول انجمنصنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط بر آن که به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
11- شرکت در مذاکرات حرفهای با سایر سازمانهای کارگری ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دستهجمعی با سازمانهای کارفرمایی.
12- پیوستن به انجمنهای صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون با رعایت مقررات قانونی.
13- فعالیت مشترک با کانون انجمنهای صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
14- همکاری با سایر تشکلهای صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمنهای صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.
ماده 4 - وظایف اختصاصی انجمن صنفی:
1- تعیین حقالزحمه راهنمایان برای اجرای تورها با تأیید سازمان ذیربط.
2- انعقاد تفاهمنامه در انجام امور تفویضی از طرف سازمانهای ذیربط.
3- بررسی و حل اختلاف بین راهنمایان و دفاتر خدمات مسافرتی و دیگر مراجع حقوقی مرتبط با صنعت گردشگری.
4- برگزاری دورههای آموزشی تکمیلی برای راهنمایان گردشگری.
5- برگزاری تورهای آموزشی مخصوص راهنمایان گردشگری.
6- برگزاری دورههای آموزشی در زمینه گردشگری با هماهنگی سازمان مربوطه برای عموم.
7- فراهم کردن شرایط کار و اشتغالزایی برای اعضا.
8- همکاری در تشکیل شرکتهای تعاونی.
9- فراهم نمودن شرایط رفاهی برای اعضا
10- دستهبندی کردن راهنمایان گردشگری بر اساس نوع فعالیت و کیفیت برگزاری تورها.
11- همکاری با دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در زمینه تایید فنی راهنمایان گردشگری و فارغ التحصیلان دورههای راهنمای تور برای صدور یا تمدید کارت راهنمای گردشگری.
12- برگزاری همایشها سمینارها و نمایشگاههای مرتبط با صنعت گردشگری و راهنمای گردشگری.
13- همکاری با سازمانها و شرکتهای دولتی و غیردولتی در ارتباط با تأمین راهنمای گردشگری.
14- همکاری با رسانههای جمعی برای استفاده از راهنمایان گردشگری برای تهیه مقاله و گزارش در زمینه گردشگری
15- همکاری و ارتباط با دفتر هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در کلیه امور.
16- ایجاد سایت اختصاصی برای راهنمایان گردشگری استان خراسان رضوی جهت اطلاعرسانی، معرفی راهنمایان، قرار دادن اطلاعات کاربردی و ... .
فصل دوم - شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی
ماده 5 - شرایط عضویت:
کلیه کارگران واجد شرایط زیر میتوانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:
1- تابعیت ایران.
2- شاغل در حرفه راهنمایان گردشگری در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل کارت راهنمای گردشگری معتبر از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان رضوی.
3- نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
4- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی.
5- پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به طور مرتب.
6- حداقل سن 22 سال تمام.
7- حداقل مدرک تحصیلی لیسانس به استثنای دارندگان کارتهای راهنمای گردشگری قدیمی.
تبصره 1- کلیه واجدان شرایط میتوانند آزادانه عضویت انجمن را بپذیرند و هیچ کس را نمیتوان به عضویت در انجمن صنفی مجبور و یا از قبول عضویت آن منع نمود.
تبصره 2- شکایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل عدم احراز شرایط عضویت توسط هیئت مدیره و یا تعلیق عضویت اعضا توسط بازرس/بازرسان در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح میشود و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
تبصره 3- در صورتی که هر یک از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد. از عضویت در انجمن مستعفی شناخته میشود لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.
ماده 6 - موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:
1- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده 9 این اساسنامه (با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی).
2- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیهها و تصمیمات قانونی هر یک از ارکان انجمن (با اعلام هیئت مدیره انجمن صنفی).
3- از دست دادن شرایط مندرج در ماده 5 این اساسنامه.
4- آرای قطعی صادره از سوی مراجع قضایی کشور.
5- تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوطه بیش از شش ماه.
تبصره - در موارد بندهای 1 و 2، عضویت شخص مورد نظر تا تشکیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درآید و تا رفع تعلیق در مجمع عمومی حق رای نخواهد داشت.
ماده 7 - منابع مالی انجمن صنفی:
الف - ورودیه برای هر عضو که فقط برای یک بار دریافت میگردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی معین میگردد.
ب - حق عضویت ماهیانه/سالیانه که مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی معین میگردد.
ج - کمکهای مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی به اختیار کمک دهنده.
تبصره 1- قبول و دریافت کمکهای مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به اطلاع کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
تبصره 2- انجمن صنفی دارای حداقل سه دفتر با عنوانهای دفتر عضویت، دفتر امور مالی و دفتر صورتجلسات هیئت مدیره میباشد.
تبصره 3- تامین منابع مالی انجمن صنفی از طریق ورودیه، حق عضویت، کمکهای مالی داوطلبانه و سایر منابع قانونی دیگر باید به گونهای باشد که مطابق قوانین و مقررات کشور، تشکل را دارای ماهیت انتفاعی ننماید.
ماده 8- کلیه اعضا باید با توجه به ماده 7 حق عضویت خود را مرتبط به خزانهدار پرداخت و یا به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام میکند واریز و رسید بانکی را به خزانهدار تسلیم نمایند.
تبصره 1- دریافت و جمعآوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبضهای چاپی شمارهدار باشد و به امضای رئیس هیئت مدیره و خزانهدار انجمن صنفی برسد.
تبصره 2- مبالغی که به عنوان ورودی و حق عضویت دریافت میشود قابل استرداد نیست.
تبصره 3- هیئت مدیره نمیتواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.
ماده 9- چنانچه هر یک از اعضا در مدت حداکثر سه ماه بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانهدار به وی اخطار کتبی داده میشود. چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید، با تصویب هیئت مدیره عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی، به حالت تعلیق در میآید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی میباشد.
تبصره - تشخیص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر با هیئت مدیره خواهد بود.
فصل سوم - ارکان انجمن صنفی
ماده 10 - ارکان انجمن صنفی عبارت است از:
1- مجمع عمومی
2- هیئت مدیره
3- بازرس یا بازرسان
الف - مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:
ماده 11- مجمع عمومی که عالیترین رکن انجمن صنفی است از اجتماع اعضا با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق العاده تشکیل میگردد.
تبصره 1- برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوقالعاده، هیئت مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضا به وسیله وبسایت رسمی انجمن و پیامک که در آن، روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه به طور روشن قید شده باشد اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله. نباید از 45 روز تجاوز نماید.
تبصره 2- دعوت مجامع عمومی به تصویب هیئت مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیئت مدیره، بازرس یا بازرسان میتوانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان حداقل یک چهارم اعضا میتوانند مجمع عمومی را دعوت نمایند.
تبصره 3- دعوتکنندگان مجامع عمومی عادی و فوق العاده مکلفند موضوع و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز قبل از تشکیل دهد، طی دعوتنامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.
تبصره 4- اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع تصویب نماید، بهطور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.
تبصره 5- هر یک از اعضای مجمع عمومی میتواند وکالت یکی دیگر از اعضا را بر عهده گیرد.
ماده 12- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا رسمیت مییابد. چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت. چنانچه انجمن صنفی دارای بیش از 1500 عضو باشد، مرحله سوم مجمع عمومی عادی با رعایت مهلتهای قانونی مقرر، با حضور حداقل 500 عضو رسمیت خواهد یافت.
تبصره 1- مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوقالعاده تشکیل میگردد .این مجمع نیز دارای همان وظایف واختیارات مجمع عمومی عادی میباشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.
تبصره 2- تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیه مراحل با اکثریت نصف به علاوه یک آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیئت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضر آن نافذ خواهد بود.
ماده 13 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
1- استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین انتخاب تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامههای سال جاری و آتی انجمن صنفی.
2- استماع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانهدار و بودجه آتی انجمن صنفی.
3- دادن رهنمود و تصویب سیاستهای کلی و تعیین خط مشی و برنامههای آتی انجمن صنفی.
4- تعیین نحوه اطلاعرسانی به اعضا در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
5- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیئت مدیره تایید نشده باشد.
6- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شدهاند(موضوع ماده 6 اساسنامه).
7- تحویل اختیار به هیئت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دستهجمعی در جهت استیفای حقوق و خواستهای قانونی اعضا.
8- ایجاد کمیتهها و همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
9- انتخاب و عزل انفرادی و دسته جمعی اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
10- تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضا و یا تغییر آن.
ماده 14- مجمع عمومی فوقالعاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده 15، با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد. چنانچه بار اول این حساب حاصل نشود در مرحله دوم با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت مییابد. چنانچه انجمن صنفی دارای بیش از 1500 عضو باشد مرحله سوم مجمع عمومی فوقالعاده با رعایت مهلتهای قانونی مقرر، با حداقل 500 عضو رسمیت خواهد یافت و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم یا سوم با اکثریت دو سوم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 15 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
1- طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه.
2- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تصفیه.
تبصره - پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح اساسنامه، باید به طور مشخص و کتباً حداقل 20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده به اطلاع کلیه اعضا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسانده شود.
ماده 16- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضای هیئت مدیره، بلافاصله هیئت رئیسه مجمع عمومی و مرکب از دستکم یک رئیس و یک نایب رئیس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رای اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را برعهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیئت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها نیز در دستور کار مجمع عمومی باشد دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب میشوند.
تبصره 1- اعضای هیات رئیسه و نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیئت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سهچهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که انجمن صنفی دارای کمتر از 20 عضو باشد).
تبصره 2- برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی و فوقالعاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره 3- هیئت رئیسه و نظارت بر انتخابات، مکلفند در پایان رأیگیری پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائز اکثریت آرا، اعضای اصلی و علیالبدل هیئت مدیره، بازرسان اصلی و علیالبدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند.
تبصره 4- هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروحه در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضا میتواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته متجاوز نباشد، معین کند. تمدید جلسه، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نظام قبلی میباشد که در صورت عدم تشکیل، در مرحله بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.
ماده 17- چنانچه اعضای شرکتکننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی برگزاری مجمع عمومی و انتخابات کتباً اعتراض نمایند، هیئت رئیسه و نظارت بر انتخابات مکلف خواهند بود حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ روایت اعتراض به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعظای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.
تبصره - چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد، هیئت رئیسه و نظارت، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن اقدام خواهد شد.
ب - هیئت مدیره و وظایف و اختیارات آن:
ماده 18- هیئت مدیره دارای پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط با رای کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی برای مدت 3 سال انتخاب میگردند و تجدید انتخاب آنان برای دورههای بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.
ماده 19- هیئت مدیره مکلف است پس از قطعیت انتخابات ظرف یک هفته، اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود یک رئیس، یک نایبرئیس و یک خزانهدار و همچنین از بین اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور (رئیس، خزانهدار و دبیر یا یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره) را طی صورتجلسهای به اطلاع اعضا برساند و نسخهای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز به منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.
ماده 20- جلسات عادی هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا (حداقل 3 نفر) رسمیت مییابد و تصمیمات آن با آرای اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین. حسب ضرورت بنا به دعوت رئیس نایب رئیس یا یک سوم اعضای هیئت مدیره به صورت فوقالعاده تشکیل میگردد.
تبصره 1- برنامه زمانی و مکان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه هیئت مدیره تعیین خواهد شد.
تبصره 2- خدمات هیئت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.
تبصره 3- غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارائه عضو موجه به عنوان استعفای شخصی از سمت هیئت مدیره تلقی میگردد و عضو یا اعضای علیالبدل به ترتیب تقدم آرا، جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر بر عهده هیئت مدیره خواهد بود.
ماده 21- هیئت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن به نام انجمن و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن در بانک یا بانکهای کشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واریز نمایند.
ماده 22- کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیئت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک صاحبان امضای مجاز و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
ماده 23- در صورت استعفا، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیئت مدیره در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب اعضای علیالبدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیئت مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.
تبصره 1- مادامی که اکثریت اعضای هیئت مدیره سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تکمیلی برای باقیمانده دوره برگزار میگردد.
تبصره 2- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط یا سلب عضویت اکثریت اعضای هیئت مدیره، انتخابات هیئت مدیره باید تجدید گردد. حداکثر ظرف دو ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار میدهند. یک سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف شش ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.
تبصره 3- در صورت استعفا یا سلب عضویت هر کدام از اعضای هیئت مدیره یا بازرسان که منجر به تجدید انتخابات هیئت مدیره و بازرسان شود، فرد مستعفی یا سلب عضویت شده در اولین انتخابات نمیتواند کاندیدا شود.
ماده 24- هیئت مدیره موظف است دستکم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، در مورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد.
تبصره - هیئت مدیره پس از پایان دوره ماموریت، تا تعیین هیئت مدیره جدید، مسئول حفظ کلیه داراییها و اموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده 25- سایر وظایف و اختیارات هیئت مدیره:
1- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی، عضویت و صورتجلسات هیئت مدیره).
2- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
3- دعوت مجمع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
4- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانهدار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
5- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیئت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
6- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.
7- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
8- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینههای جاری و ضروری آن.
9- همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
10- وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضایی، دستگاههای دولتی و ملی در حدود مقررات این اساسنامه.
11- اتخاذ تصمیم در مورد پیمانهای دستهجمعی و بررسی و تصویب آیین نامههای داخلی.
12- تهیه گزارش عملکرد هیئت مدیره و ارائه آن به مجمع عمومی.
13- تعیین و اعزام نمایندگان جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیتههای مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.
14- تشکیل کمیتههای مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کمیته حلاختلاف، کمیته عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی، کمیته امورحقوقی، کمیته رفاهی و سایر کمیتهها.
15- اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمنهای صنفی دیگر به منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمنهای صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانونهای مذکور.
ماده 26 - وظایف رئیس هیئت مدیره:
1- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت مدیره به تشکیل مرتب جلسه.
2- اداره جلسات هیئت مدیره و تنظیم صورتجلسهها با همکاری منشی جلسه.
3- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی جهت اجرا و پیگیری آن.
4- امضای کلی قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیئت مدیره استخدام یا به کار گمارده خواهند شد.
5- امضای کلیه چکها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانهدار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
6- امضای کارتهای عضویت اعضا به اتفاق خزانهدار انجمن.
7- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.
تبصره 1- قسمتی از وظایف رئیس هیئت مدیره که مربوط به امور اداری میباشد قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.
تبصره 2- در غیاب رئیس هیئت مدیره، نایبرئیس انجام وظایف بندهای 1 و 2 و 3 را به عهده خواهد داشت.
ماده 27- هیئت مدیره نسبت به استخدام دبیر از بین اعضای اصلی هیئت مدیره یا خارج از آن اقدام مینماید. با پایان اعتبار هیئت مدیره رابطه استخدامی دبیر با کانون نیز ملغی میشود.
تبصره - دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیئت مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و میتواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره یا دبیر و تصویب هیئت مدیره،به کار گمارده میشوند.
ماده 28- وظایف و اختیارات دبیر:
دبیر در صورت تفویض از طرف هیئت مدیره، دارای وظایف به شرح ذیل خواهد بود:
1- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.
2- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
3- امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور به همراه خزانهدار.
4- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامهها و امضای کارتهای عضویت اعضا به اتفاق خزانهدار انجمن صنفی.
5- تهیه دفاتر 《عضویت》 و 《امور مالی》 با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامهها.
6- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
7- ابلاغ اساسنامه و بخشنامهها و شیوه نامههای دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
8- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان.
9- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامههای واصله از مراجع قانونی و دستگاههای اداری به مسئولان مربوط.
10- انجام سایر امور که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره - کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیئت مدیره مسئول هستند.
ماده 29 - وظایف و اختیارات خزانهدار:
خزانه دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1- امضای کلیه چکها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیئت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
2- اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حسابهای انجمن صنفی
3- رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تأیید و امضای صورت حسابهای مربوط.
4- امضا و صدور کارت عضویت اعضا و به اتفاق رئیس هیئت مدیره یا دبیر.
5- نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول، غیرمنقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.
6- ثبت کلیه دریافتیها و هزینههای انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
7- پیشبینی بودجه و هزینههای یکساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیئت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.
تبصره 1- خزانهدار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیئت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.
تبصره 2- خزانهدار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین در اختیار آنان قرار دهد.
ج - بازرس یا بازرسان، حدود وظایف و اختیارات آنان:
ماده 30- بازرسان انجمن صنفی متشکل از یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علیالبدل که با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن برای مدت دو سال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنان برای دورههای بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.
تبصره - در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها، بازرس یا بازرسان علیالبدل برای بقیه دوره جانشین و عهدهدار وظایف. آنان خواهند بود.
ماده 31- وظایف و اختیارات بازرسان:
1- نظارت بر کلیه اقدامات هیئت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوقالعاده.
2- رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینههای انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
3- پیگیری و رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیئت مدیره یا مجمع عمومی (حسب مورد).
4- رسیدگی و اظهار نظر در مورد گزارش مالی جهت ارائه به مجمع عمومی.
5- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
6- شرکت در جلسات هیئت مدیره (در صورت لزوم) بدون داشتن حق رای.
تبصره - ازرس یا بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم دارند. همچنین بازرس یا بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مکتوب نموده تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی (گزارش سالانه)، یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه نمایند.
فصل چهارم - سایر مقررات
ماده 32- کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3- عدم وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی غیر قانونی.
4- نداشتن محکومیت قطعی کیفری موثر.
5- عدم اشتهار به فساد اخلاق.
6- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
7- اعلام کتبی داوطلبین کاندیداهای هیات مدیره و بازرسان حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی.
8- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، به استثنای دارندگان کارت راهنمای قدیمی.
9- عدم حضور مدیران عامل آژانسها و دارندگان مجوز بند "ب" در کاندیداتوری هیئت مدیره انجمن صنفی.
10- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
11- داشتن سابقه حداقل 2 سال کار مرتبط.
12- داشتن حداقل 30 سال تمام سن.
ماده 33- در اجرای ماده 18 آییننامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل 5 درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی واریز خواهد شد.
ماده 34- در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیئت مدیره با یکدیگر یا هیئت مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هر یک از اعضای هیئت مدیره و بازرسان، حل آن میتواند در وهله اول از طریق هیئت داوری صورت گیرد. به این منظور در صورت درخواست هر یک از طرفین اختلاف، مجمع عمومی عادی با رعایت مقررات مربوط تشکیل و از بین خود 3 یا 5 نفر را جهت حل اختلاف انتخاب مینماید. در صورت عدم پذیرش رای هیات داوری از سوی طرفین اختلاف، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام میشود. هیئت داوری پس از صدور رای خود منحل میگردد.
ماده 35- مسئولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
ماده 36- انجمن صنفی در موارد زیر منحل میگردد:
1- در صورت تصویب مجمع عمومی فوقالعاده.
2- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و عدم تجدید انتخابات آن.
3- در صورت صدور رای قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره 1- انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اثبات تکلیف دو طرف قرارداد منعقده قبلی نخواهد بود.
تبصره 2- چنانچه انجمن صنفی بنا به تصمیم مجمع عمومی فوقالعاده منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای باسواد و باسابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیئت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.
تبصره 3- چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیئت مدیره در مهلت مقرر قانونی یا بر اساس رای مراجع قضایی منحل گردد و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده امکانپذیر نباشد، حداکثر ظرف دو هفته بازرسان و رئیس هیئت مدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهدهدار خواهند شد. در صورت عدم وجود، حداکثر ظرف دو هفته باید هیئت تصفیهای مرکب از 3 یا 5 نفر از اعضای باسواد و با سابقه و مطلع انجمن، با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل گردد.
ماده 37- چنانچه حداکثر تا پایان دوره اعتبار هیئت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس یا بازرسا نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار میدهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یک سوم اعضای انجمن صنفی حداکثر تا 6 ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت (حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره) تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مکلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون، به کانون ذیربط اعلام نمایند. در صورت عدم اقدام، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به هزینه تشکل از طریق درج آگهی در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار یا روزنامه محلی مربوط به حوزه فعالیت تشکل،انحلال تشکل را اعلام مینماید.
ماده 38- هیئت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست کاملی از کلیه داراییهای انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهیهای انجمن صنفی را تهیه نموده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تاییدیه بدهیها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسهای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار بیمارستان حجازی قرار دهند و در صورت عدم وجود به شیرخوارگاه علی اصغر (ع) واگذار شود.
ماده 39- هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه، تابع نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میباشد.
ماده 40- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
ماده 41- مهلتهای مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود
.
این اساسنامه در 4 فصل و 41 ماده و 43 تبصره در تاریخ 7 /5 /96 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی فوقالعاده انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری خراسان رضوی رسید.
آدرس : مشهد مقدس، موزه بزرگ خراسان (واقع در بوستان کوهسنگی)
تلفن همراه رییس انجمن ( آقای فروزانفر): 09153132960
ایمیل:
info@khorasantga.ir
وبسایت:
www.khorasantga.ir
خدمات و همکاریهای انجمن:
1- ارائه خدمات گردشگری در حوزه زیارتی، تاریخی، فرهنگی و سلامت به گردشگران و زائران حضرت امام رضا(ع)
2- در اختیار قرار دادن راهنما برای دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و سایر سازمانها و شرکتها و ارگانها
3- مشاوره سفر
4- برگزاری همایشها و سیمنارها
5- ارائه مقالات تخصصی گردشگری برای رسانهها، معرفی کارشناس برای برنامههای رادیو و تلویزیون